Bundan önceki başlıklarda kick’imizin ve snare’imizin frekanslarının büyük çoğunluğunun ortada bulunması gerektiğini söylemiştik. Bundan sonra odaklanmanız gereken nokta, dinleyicinizde davul elementlerinizin gerçek bir baterist tarafından çalındığı hissini yaratmaktır. Bu hissi yaratmak için anlamanız gereken tek şey, gözünüzün önünde sizin projenizdeki davul elementlerini çalan bir bateristi hayal etmek. Bunu yaparken internetten herhangi bir bateri fotoğrafından yardım alabilirsiniz. Daha sonra hi-hat, ride, crash gibi tüm elementlerinizi stereo alanında, bir bateride olduğu gibi yerleştirmeniz gerek.
Bu aşamada yaratıcılığınızı kullanmalısınız. Dinleyicinizi nasıl bir havaya sokmak istiyorsunuz? Eğer onları bir konser alanında dinleyiciymiş gibi hissettirmek istiyorsanız, stereo alanınızı biraz daha geniş kullanmalısınız. Eğer dinleyicinizin, bateriyi sanki kendileri çalıyormuş gibi hissetmelerini istiyorsanız, stereo alanını biraz daha ortaya yakın şekilde kullanmalı ve tüm elementleri kurnazca orta alanın etrafında toplamalısınız.
Bu söylediklerimiz tamamen, hangi müzik tarzına odaklandığınıza ve dinleyicinizi nasıl bir havaya sokmak istediğinize göre değişir. Tekno üzerinde çalışırken, hi-hat’lerinizi %100 sola veya sağa aktarmak tamamen kabul edilebilir bir davranışken, hip-hop’ta bunu yapmak projenizin havasına aykırı gelebilir. Duygusal bir elektronik müzik üzerinde çalışırken, drumlarınız drop bölümünde genişçe yayılabilir. Ancak breakdown kısmında dinleyicinize duygusal bir hava vermek için, efektsiz bir şekilde kaydedilmiş ve orta alana yerleştirilmiş davul elementleriyle projenizi donatabilirsiniz.
Önceki paragraflarda bahsettiğimiz gibi, davul elementlerinizi stereo alanına yayarken gerçekçi olmak ve dinleyicide yaratmak istediğiniz duyguyu aklınızdan çıkarmamak avantajınıza olacaktır. Eğer birden fazla tom sample’ınız varsa, bunları %65, %75, %85 şeklinde stereo alanınızın bir kenarına serpiştirebilirsiniz. Başka bir yöntem ise, bunları stereo alanınıza daha geniş bir şekilde yaymaktır. Bir tanesini %90 sola, bir tanesini %20 sağa ve diğerini %70 sağa yerleştirip geniş bir mix elde edebilirsiniz.
Bir başka nokta ise çan sesleridir. Eğer dinleyicinin dikkatini bir anda tek bir seste toplamak istediğiniz bir an varsa ve çan sesi kullanıyorsanız, 5 kHz ve üzeri frekansları %20-25 oranında kenarlara yayıp, gövdeyi oluşturan diğer frekansları tam ortada bırakabilirsiniz. Eğer projenizde sürekli çalan bir veya birkaç zil elementi varsa, bunları da tıpkı tomları stereo alanına yerleştirirken izlediğimiz stratejiler gibi yan yana veya sağa ve sola yerleştirebilirsiniz.