Bütün projelerimizde ana vokal olacak diye bir şey yok. Tüm ana vokali olan projelerimizin de arka vokali olacak diye bir şey yok. Ya da vokalimizin projemizin ana elementi olması zorunlu değil. Bunlar sizin vermeniz gereken kararlardır. Ancak biz, daha iyi anlamanız ve size daha düzenli bir şekilde anlatabilmemiz için vokalleri 3’e ayıracağız: Ana vokaller, arka vokaller ve ambiyans vokaller.
a. Ana Vokaller: Ana vokaller ve panning ilişkisi diğer iki vokal türünden daha meşakkatli, fakat daha kolay karar verilebilir bir durumdur. Ana vokallerimize birkaç şekilde yaklaşabiliriz. 1-250 Hz aralığındaki frekansları monoya aktarabiliriz. 250 Hz – 8 kHz aralığındaki frekansları en fazla %1-10 oranında stereo alanında kenarlara, 8 kHz ve üzerindeki frekansları ise en fazla %10-15 olacak şekilde kenarlara aktarabiliriz.
b. Arka Vokaller: Daha önceki başlıklarda, arka vokallerin ana vokallerden daha yüksek sesli olmaması gerektiğini söylemiştik. Bu vokallerde elde etmek istediğimiz şey, onları ana vokallerin kenarlardaki destekçileri gibi konumlandırmaktır. Arka vokallerimizi %30-75 oranlarında sağ ve sol kenarlara yerleştirebiliriz. Bu sayede geniş bir vokal miksi elde eder ve dinleyiciyi arka vokallerle şaşırtırız. Tabii onları ortada da bırakabilirsiniz, ancak bunu yapmak için arka vokallerin frekanslarını oldukça kısmalısınız ki ana vokalin sinyallerini iptal etmesinler.
c. Ambiyans Vokaller: Ambiyans vokallerini bir pad gibi düşünebilirsiniz. Amaçları şarkıya bir hava katmak ve boşluğu doldurmaktır. Bu vokalleri %70-100 oranında kenarlara yerleştirmekten korkmayın. Tabii, iki kenarda da dengeyi sağlamalısınız.