Skip to main content

Her ne kadar kafa yormayan ve kolay bir işlem olsa da, panning projemizin temiz seslere ulaşması ve dinleyicinin dikkatini çekmesi için üzerine düşünmemiz gereken bir süreçtir. Bir önceki başlıklarda panning konusuna kısım kısım değinmiştik ve sub bas frekanslarınızı monoya koymanız gerektiğinden bahsetmiştik.

Panning’i anlamanız için kollarınızı sağa ve sola açtığınızı düşünün. Biz, projemizdeki ana seslerin sağ ve sol hoparlörde de duyulmasını isteriz. Bu ana sesler: ana vokal, ana synth/enstrüman, bassline, kick ve snare’dir. Kollarınızı açtığınızda bu seslerin tam omuzlarınızın arasına yerleşmesi gerektiğini düşünün. Peki geri kalan elementler? Pad, tom, arka vokaller, enstrümanlar, hi-hatler? İşte panning ile bu sesleri kollarınızın üzerine yerleştirerek frekanslarının çakışmamasını sağlayacağız.

Şimdi bütün bu kolları açma örneğini geride bırakın, bu panning’in ne olduğunu anlamanız içindi. Bir de ses yüksekliği ayarı ve reverb ile bu sesleri uzağa ve yakına yerleştirmek var. Şimdi bir kolunuzu önünüze uzattığınızı düşünün. Parmak uçlarınız en uzak nokta ve omzunuz da size en yakın olan noktadır. Vokallerinizin ve enstrümanlarınızın omuzlarınızda, dirseğinizde snare, hi-hat, tom ve benzeri drum elementlerinizin, parmak uçlarınızda da pad’inizin olduğunu düşünün. Bir sample’a ne kadar reverb uygularsanız, o ses o kadar sizden uzaklaşır. Bir sesin yüksekliğini ne kadar azaltırsanız, yine aynı şekilde bu ses omuzlarınızdan parmak uçlarınıza doğru uzaklaşır.

Yorum Yap