Gain ayarı, yani sample’larınızın ses yüksekliğini ayarlama aşaması, mixing sürecine başlarken atmanız gereken en önemli adımdır. Bir mix’e başlamadan önce, tüm sample’larımızın ses şiddetinin istediğimiz yükseklikte olmasını isteriz.
“Gain Staging” dediğimiz bu aşamada, seslerinizin ne kadar şiddetli yüksekliklerde olması gerektiğini doğru bir şekilde ayarlayabilirseniz, bu ses yüksekliklerini geri kalan süreçte aynı şekilde bırakabilirsiniz. Daha sonra ise bu sesleri otomasyonlarla drop ve nakarat kısımlarında artırıp azaltarak güzel bir denge sağlayabilirsiniz. Unutmayın ki günün sonunda biz bu işi, insanlar parçalarımızı dinlerken zevk alsın diye yapıyoruz. Bu yüzden mix’i bilgisayar ekranına bakarak değil, kulağınızla dinleyerek yapmanız gerekiyor.
Peki master kanalımızda ses yüksekliğinin limiti ne olmalı? Birçok ses mühendisi, master output ses şiddetinin -12 dB ile -3 dB arasında kalmasını ister. Diyelim ki tüm gain ayarlarınızı istediğiniz gibi yaptınız ve en şiddetli sesinizi de -8 dB olarak belirlediniz. Bu -8 dB ile 0 noktasının arasındaki fark, mastering mühendisi için bıraktığımız alandır. Bu iki nokta (-8 dB ve 0 dB) arasında bıraktığımız aralığa “Head Room” diyoruz. Mastering mühendisi bu aralığı kendi yaratıcılığı ile süsleyecek ve projemizi müzik endüstrisinin ses yüksekliği standartlarına çıkaracaktır. Merak etmeyin, müzik endüstrisinin ses standartlarına ve head room konusuna ilerleyen başlıklar altında değineceğiz.
Özetleyecek olursak, ana elementleriniz parçanızın en önünde, yan elementleriniz onların arkasında ve ambiyans dediğimiz atmosferi sağlayan sesler de en arkada olmalı. Aşağıda gördüğünüz liste her parça için geçerli değildir, fakat bir kılavuz olarak görürseniz, bu aşamayı doğru şekilde tamamlamanıza yardımcı olacaktır:
Kısık Sesler: White noise, efekt elementleri ve ambiyans sesleri
Orta Seviyedeki Sesler: Closed hats, open hats, shakers, rides, perküsyonlar
Yüksek Seviyedeki Sesler: Ana vokal, kick, bassline, leadleriniz, snare, stabler, ana enstrümanlar